Absolvovali jste výuku v autoškole a zaznamenali jste v průběhu výuky ne zrovna šetrné zacházení s převodovou skříní v cvičebním automobilu? To se může stát každému, zkrátka se teprve učíte řídit a zařazení rychlostního stupně se vám nemusí podařit úplně na jedničku. Tehdy to v převodovce zaskřípe, vám a instruktorovi vedle vás naběhne mráz po zádech, ale život jde dál. Takových vylámaných zubů v ozubených kolech možná ještě bude… Zamysleli jste se někdy nad tím, jak se vlastně vyrábí ozubená kola a převodovky aut či jiných strojů a mechanismů?
Převodovka je nesmírně namáhané soustrojí a vyžaduje při výrobě značnou pozornost nejen co se týče technologického postupu, ale i materiálu. K výrobě ozubených kol, hřídelů a dalších komponentů se využívá i hutní polotovar označený jako 1.6582 materiál Boden. Jedná se o ocel třídy 16, ušlechtilou ocel, legovanou křemíkem, manganem, chromem, niklem a molybdenem, která splňuje všechny náročné požadavky na velmi zatěžované strojní součásti. Zhotovují se z ní díly pro automobilový a letecký průmysl a také se používá pro zhotovení nástrojů a forem. Ocel je velmi pevná, houževnatá, tvrdá a odolná vůči korozi.
Je to jeden z výrobků hutního průmyslu a my bychom vám rádi připomněli, že hutě – ocelárny jsou stále tím hnacím motorem současného světa, bez hutní produkce se neobejdou nejen dopravní prostředky, ale veškerá další průmyslová odvětví lidské činnosti. Hutní výrobu potřebujeme pro petrochemii, energetický průmysl, potravinářský, farmaceutický a chemický průmysl a zemědělskou činnost.Bez hutní výroby byste nemohli mít doma ani chladničku, pračku a všechny ostatní domácí spotřebiče, a jak by takový svět vypadal, to si asi stěží dokážete představit. Neměli bychom hutníky považovat za někoho podřadného, je to naopak jedna z nejdůležitějších profesí současného světa.